Zástupci spolku Trend vozíčkáři Olomouc mapují v kraji turistické cíle vhodné pro hendikepované

Putování po Olomouckém kraji bude pro vozíčkáře jednodušší – cestování jim usnadní nová brožura. Na jejích stránkách se mimo jiné objeví i Jeskyně Na Špičáku (JNŠ) u Supíkovic na Jesenicku. Ale také například přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé Stráně, Termální park Velké Losiny, Pivovarské muzeum v Hanušovicích či hrady Helfštýn a Šternberk.
Zjistit šířku dveří, poměřit výšku prahů nebo profil chodeb na návštěvní trase – i to byl úkol pro Zuzanu Dittmarovou ze spolku Trend vozíčkářů Olomouc. V organizaci působí jako vedoucí služby sociální rehabilitace. Do JNŠ přijela na konci roku 2024 společně s výkonným ředitelem spolku Tomášem Zrnkem a jedním ze svých klientů Zdeňkem Müllerem. Ten už je asi 20 let upoutaný na invalidní vozíček a jeho pohled je pro mapování v terénu naprosto nezbytný. Nikdo jiný neumí případné bariéry popsat lépe.
„Moc rád cestuji, ale těch míst, která jsou pro nás dostupná, je stále málo. Na rozdíl od zahraničí, v Česku se bariéry nedaří tak rychle odstraňovat. Ale rozhodně je ta situace mnohem lepší než třeba před dvaceti lety,“ popisuje Zdeněk po návratu z podzemí. Zástupci organizace přitom jednotlivá místa posuzují nejen z pohledu tělesně hendikepovaných. Do svých dokumentů zapisují i to, do jaké míry jsou lokality a jejich zázemí vhodná pro návštěvu osob i s jiným typem postižení – sluchovým, zrakovým či mentálním. Takové je alespoň zadání ze strany Centrály cestovního ruchu Olomouckého kraje. „Hendikepovaní chtějí žít stejně kvalitní život, jako my ostatní,“ zdůrazňuje Tomáš Zrnka. „Ale když se chtějí vypravit na výlet, musí ho dlouho dopředu plánovat. Hodně času stráví telefonováním nebo vyhledáváním potřebných informací na internetu. Na webu je navíc spousta informací zavádějících, nepřesných. Anebo přijedou na místo, a realita vypadá jinak,“ dodává.
Publikace má lidem se zdravotním znevýhodněním nabídnout ucelený a komplexní přehled míst, která jsou pro ně bezpečná. Na co si během návštěvy dát pozor, jak se na ni předem připravit, zda ji zvládnou bez pomoci druhých či s asistencí. „Podobná brožura dnes na pultech informačních center zcela chybí,“ doplňuje svého šéfa Zuzana Dittmarová a při tom pečlivě přeměřuje výšku zábradlí a rozměry nájezdu u prodejny. „Jsem přesvědčená, že takový servis lidé ocení,“ skládá metr a míří na toalety. I u nich si musí ověřit, na kterou stranu se otevírají dveře, zda mají madla, nebo v jaké výšce je zavěšené umyvadlo. Podobně posuzovala trojice i dalších 14 míst v kraji. Získané zkušenosti z terénu by pak měla promítnout do textu nové publikace. A pokud se ji následně podaří vydat (možná už je na světě), bude nejspíš první svého druhu v zemi. Podle Tomáše Zrnky by tak mohla inspirovat další hejtmanství. A poté by mohly následovat další formy informačních materiálů, zaměřených na navazující služby v cestovním ruchu. Nabídka ubytování, restaurací, kulturních zařízení, kin či divadel.
Děkujeme tímto zástupcům spolku Trend vozíčkářů Olomouc za návštěvu a věříme, že i díky jejich práci získá JNŠ u hendikepovaných větší popularitu.